Wednesday, November 17, 2010

BEZOEK RUUD VAN LIESHOUT


Kortgeleden was ik thuis op bezoek bij Ruud van Lieshout in zijn gezellige woning in Laren. Hij was in de jaren 60 en 70 de hoofdtechnicus en opnameleider van de Phonogram Studio aan de Honingstraat te Hilversum. Hier heeft hij pionierswerk verricht, want er moest nog veel ontdekt worden op het gebied van opnames maken. In die periode waren er nauwelijks opnamestudio's in Nederland. De eerste galmkelder werd daar o.a. gebouwd. Ruud stond aan de wieg van het succes van vele bekende Nederlandse muzikanten.

Om enkele namen te noemen: Rob de Nijs & The Lords (Ritme van de regen), The Blue Diamonds (Ramona), Johnny Lion & The Jumping Jewels, Rita Reys & Pim Jacobs Trio, The Dutch Swing College Band en vele, vele zangers, zangeressen, bands en orkesten meer. Zijn kennis over opnametechniek is groot. Later (1978) werd Ruud studio-manager van de bekende Wisseloord Studio. Tot aan zijn pensionering (in 1984) werkte hij daar.

Inmiddels (2010) is Ruud van Lieshout 86 jaar en nog zeer vitaal. Hij maakt ook af en toe prive nog opnamen voor vrienden en bekenden. (o.a. van pianist Cor Bakker en zijn orkest)

Tijdens mijn bezoek aan hem, viel het mij op dat hij heel bereidwillig is om opname-geheimen te delen. Ook als er iets over die "oude tijd" te voorschijn moest worden gehaald, sprong hij meteen op om dit te doen. Niets was te veel en nog steeds dat jeugdige enthousiasme.

Ik zou Ruud dan ook willen typeren als een vriendelijk, humaan en kundig mens, waar er heden ten dage helaas te weinig van zijn in de Nederlandse muziekindustrie. Bij deze man is het motto: "weinig woorden, veel daden".

Het werd voor mij dan ook een geanimeerd gesprek, waar ik bovendien veel van heb opgestoken. Zowel opname-technisch, alsook op menselijk vlak. Dit soort bezoeken zijn "goud" waard en blijven nog lang naklinken. Ik heb nog wat gitaar gespeeld voor Ruud, we draaiden onder de koffie een CD en gingen ook nog even samen op de foto.

Toen het tijd werd om op te stappen liep Ruud, via de oprijlaan, nog even mee naar de auto en werd ik uitgezwaaid. Een prachtige persoonlijkheid, om niet snel te vergeten ............


Gijs Lemmen