Wednesday, November 17, 2010

PHONOGRAM STUDIO

Op de foto: Peter Kanters (links) en Gijs (rechts) voor de oude Phonogram ingang.
Tegenwoordig: Honingstraat Studio - Hilversum. ( Nr. 14 b is nog zichtbaar)


In verband met het vorige verslag (zie onder) over het bezoek aan opnametechnicus Ruud van Lieshout, ben ik de afgelopen zomer ook enkele keren naar de oude Phonogram Studio (Honingstraat 14 b, Hilversum) geweest. Het gebouw staat er nog steeds en er zit nu een bedrijf in welke zich bezighoud met Audio-Visuele projecten. Er worden diverse TV-producties gemaakt, o.a "Sesamstraat". (zo liep ik plotsklaps in de gang tegen "Pino" op.) De naam is tegenwoordig : "Honingstraat Studio", genoemd naar de straat in Hilversum waar dit gebouw staat. Het geheel staat onder leiding van eigenaar en directeur Peter Kanters, welke inmiddels een goede bekende van mij is geworden.

Leuk om daar rond te lopen, want het mag rustig legendarisch worden genoemd. Geheel beroemd (en berucht) Nederland heeft daar opnamen gemaakt in het verleden. Ik denk aan pop-producties, zoals: Cuby & The Blizzards, Q65, Jan Akkerman met The Hunters en Brainbox, The Jumping Jewels, etc. Ja, wie eigenlijk niet uit de jaren 60 en 70? Ik schat dat 80% van de Nederlandse grammofoonplaten, daar werden opgenomen.

Zelf heb ik in de vroege jaren 70 ook het genoegen gehad om daar te mogen opnemen met Boudewijn de Groot. Ik moet daar nog vaak aan terug denken. Een bijzondere ervaring in een geweldige omgeving.
En nu dan weer een paar keer teruggeweest op deze bijna heilige grond ............... !