Friday, July 08, 2011

HOSS OVERLEDEN

Hierbij moet ik het droevige bericht melden dat op dinsdagmorgen 5 juli 2011 is overleden HOSS VAN HARDEVELD. Hij is slechts 66 jaar geworden. Marcel (Hoss) was een markante persoonlijkheid en tevens een zeer gedreven muzikant. Velen kennen hem als de bassist van diverse Shadows-formaties, zoals "FBI" en de "UB Hank Band". Reeds op jeugdige leeftijd was hij de drijvende kracht achter de band "Unit Gloria" met Robert Long en Bonny St Claire.

Persoonlijk heb ik een aantal jaren met hem samengewerkt in de herformering van de (nieuwe) Jumping Jewels met Hans van Eijk. Ook deden wij in de vroege jaren 70 mee aan een project van de Utrechtse "Continental Uptight Band".

Bij onze GFC-Meetings in het Dordtse Sybold was Hoss in de beginfase regelmatig op het podium te vinden. Als een rots in de branding stond hij op dat podium met zijn karakteristieke welbekende houding. Ook gaf hij onze GFC zijn persoonlijke adviezen. Veelal was hij daarbij enthousiast en nadrukkelijk aanwezig. Alhoewel hij de rol van bassist in een band vervulde, hield Marcel ook het muzikale totaalbeeld nauwkeurig in de gaten en wees er dan ook op wanneer het niet helemaal volgens planning verliep. Zijn typerende humor werd niet altijd door iedereen begrepen, maar was meest grappig en altijd met een positieve achterliggende gedachte. Persoonlijk heb ik daar vaak van genoten.

Hoss blijft in mijn herinnering als een prachtig en goedaardig mens, die altijd klaar stond om te helpen indien nodig. Zijn basklanken zijn nu uitgeresoneerd. Een muziek-icoon is heengegaan. Ik ben blij dat ik hem in het leven heb gekend.

Namens de GFC,
Gijs Lemmen