Monday, October 12, 2015

GFC WORKSHOP

NIEUWE OPNAMEN

In de afgelopen zomerperiode heb ik, naast mijn eigen reguliere opnames, gewerkt aan enkele speciale projecten in de eigen studioruimte "GFC Workshop".

Via onze Engelse vriend en voormalig "Shadows" lid Brian 'Licorice' Locking kreeg ik een speciale opname in handen uit 1962, alwaar Brian met The Shadows het mooie nummer "Stranger On The Shore" Live speelt bij de BBC. Echter, toen Brian destijds harmonica speelde tijdens dat live-optreden, werd er geen basgitaar gebruikt. De vraag was dus om een bass-partij in te spelen en tevens de opname op te poetsen, zodat de uiteindelijke klankkleur er iets op vooruit zou gaan.
En zo kon het gebeuren dat ik op een zonnige augustus-dag in 2015 met  Hank, Bruce & Brian ging musiceren in de GFC ruimte en e.e.a. kon laten samensmelten met de geluiden uit 1962. Wordt wellicht nog uitgebracht op CD.




OPNAME "The Beat-Town Skifflers"


Een ander leuk project om aan te werken waren de historische opnamen van "The Beat-Town Skifflers"uit Dordrecht. Ik kreeg archiefopnamen in handen van een live-optreden uit 1965 van dit trio. Hierbij eenzelfde verhaal als bij het hierboven genoemde, want er ontbrak op de opnamen een basgitaar !!!  De skiffle-nummers van deze groep waren erg gericht op 3 stemmen met akoestisch gitaar en percussie. Ik heb bij deze "klus" de basgitaar ingespeeld en tevens de oude opnames gerestaureerd, zodat de zang er beter uitkomt. Een beetje midden EQ erbij, ietsje laag er in en daarbij nog wat galm gebruikt en ...... het klinkt weer als nieuw ! Daarom ook meteen alle nummers op CD geplaatst en retour naar het Gemeente Archief Dordrecht. Zeer bijzondere opnames voor de vaste fans van weleer.